Eerst geaccrediteerde DSMH

Eerste geaccrediteerde DSMH rondt opleiding af

Op de foto: Op het WFHSS congres in Barcelona ontving Monica de Leeuw uit handen van de bestuursleden Kees van der Meulen en Moniek Bruggeman – Slijp en lid van de commissie Opleiding van de VDSMH Raymond Schepers haar opleidingscertificaat tot DSMH.

Dit artikel is een publicatie uit de Parametric Release | juni 2023.

Monica de Leeuw is de eerste Deskundige Steriele Medische Hulpmiddelen (DSMH) die de opleiding volgens de nieuwe opzet en voorschriften van de beroepsvereniging VDSMH bij het Excellence Centre of Decontamination (ECT) en Stichting Trainingen Infectie Preventie (STIP) heeft afgerond. Jaarlijks zullen acht studenten volgens deze nieuwe opzet worden opgeleid tot geaccrediteerd DSMH. De VDSMH startte al in 2017 met de eerste initiatieven voor deze opleiding.

Toen Angelique Fluitman, DSMH/DSRD in het Nij Smellinge Ziekenhuis in Drachten, in 2010 zelf als DSMH begon, was er nog geen sprake van een opleiding en moest ze alles in haar eentje uitvinden. “Ik werd aangesteld als DSMH en moest maar gewoon aan de slag gaan. Er was niemand om me in te werken en geen begeleider die me het vak leerde. Dat heb ik altijd als een gemis ervaren. Vandaar dat ik in 2017 graag meehielp om binnen de vereniging VDSMH een werkgroep te formeren die de geaccrediteerde opleiding tot DSMH zou gaan vormgeven.”

Kwaliteit borgen

Samen met onder andere Kees van der Meulen en Jolanda Binnendijk zette Angelique zich jarenlang binnen de Commissie Opleiding van de VDSMH in, om kennis te vergaren voor de opleiding. Daarna ging de opleidingscommissie officieel van start met Jolanda Binnendijk als voorzitter en Monique Bruggeman, Corinne Riekwel, Raymond Schepers en Angelique als leden.

Angelique Fluitman

In samenwerking met STIP en ECT werden modules en praktijkopdrachten samengesteld die de student in een twee tot driejarig traject naar de accreditatie leiden. “Een geaccrediteerde opleiding is belangrijk”, vertelt Angelique. “Op deze manier kunnen we de kwaliteit van de opleiding borgen en ervoor zorgen dat het kennisniveau van de DSMH goed aansluit bij de behoeften van de CSA. Alle DSMH’s moeten hetzelfde kunnen en weten. In de opleiding zorgen we met elkaar voor goed opgeleide DSMH’s en daarmee voor een CSA van hoge kwaliteit.”

Verdieping

Monica de Leeuw is DSMH en Deskundige Infectiepreventie in Ziekenhuis Bernhoven en gedetacheerd door het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Op het WFHSS congres was zij de eerste student die haar opleidingscertificaat in ontvangst mocht nemen. Monica rondde de opleiding in een jaar af, wat dankzij het modulaire curriculum ook mogelijk is. Zij is dankbaar voor haar opleiding, want had bij haar aanstelling in 2021 eenzelfde ervaring als Angelique: “Ik ging als DSMH aan de slag tijdens de coronapandemie. Behalve de DSMH van het Jeroen Bosch Ziekenhuis bij wie ik met mijn vragen terecht kon, was er bij ons geen Deskundige Infectiepreventie en geen DSMH, dus stond ik er min of meer alleen voor. Ik had de opleiding tot Deskundige Infectiepreventie wel afgerond, maar heb daarna heel veel gehad aan de opleiding tot DSMH. Het heeft me meer verdieping gebracht en veel geleerd over wet- en regelgeving. Ik heb geleerd zelfstandiger te werken en durf nu weloverwogen grote beslissingen te nemen. Ik ben in het afgelopen jaar absoluut gegroeid als DSMH.”

Monica de Leeuw

Een ander voordeel van de opleiding is het netwerk dat je als DSMH opbouwt. Iedere lichting bestaat uit acht DSMH’s die ergens in het land werkzaam zijn. “Het is een heel fijn idee dat ik zoveel DSMH’s uit andere ziekenhuizen ken”, vervolgt Monica. ”We kunnen altijd bij elkaar terecht met vakinhoudelijke vragen en leren met en van elkaar.”

Grote toegevoegde waarde

De geaccrediteerde opleiding tot DSMH is nog niet verplicht, maar de vereniging brengt bij de ziekenhuizen onder de aandacht dat ze van grote toegevoegde waarde is. Angelique: “We dringen erop aan dat ziekenhuizen hun DSMH de opleiding laten volgen en dat zij goed kijken naar het leerniveau van de student, dat HBO moet zijn. Als DSMH moet je namelijk zelfstandig besluiten kunnen nemen, rapporten kunnen opstellen en overleg voeren met de Raad van Bestuur. Een HBO student beheerst daar de basisbeginselen al van.” Bovendien is accreditatie een vereiste om lid te kunnen worden van de VDSMH.

Monica: “In het ziekenhuis is iedere dag weer anders. Ik kom ook iedere dag weer nieuwe uitdagingen tegen, waar ik een oplossing voor moet bedenken. Dat maakt dit werk zo leuk. Dankzij mijn opleiding sta ik steviger in mijn schoenen. Ik heb er superveel geleerd.”