Terugblik SVN congres ‘Op het juiste spoor’

Wat hadden we weer een mooi congres! Super dat jullie met zoveel medewerkers aanwezig waren. Onze bedrijfsleden waardeerden jullie interesse in de stands en wat hebben we veel complimenten gehoord over de locatie. Die was ook goed gevonden door de congrescommissie in samenwerking met regio West.

Akkoord, de temperatuur zat ons niet helemaal mee maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door de betrokken sprekers en de ontspannen dagvoorzitter Mike Weerts. Mike, die bekend is van TV- en theaterproducties, nam ons op zijn eigen informele wijze mee door de dag en hielp de sprekers een vliegende start te maken met hun presentatie.

De openingspresentatie van Ben van de Geest bezorgde ons veel bekende beelden over beschadigde instrumenten. We weten nu dat er veel te repareren valt, als er maar op tijd ingestuurd wordt. Belangrijk dat we kritisch controleren dus.

Susan Basten verraste menig luisteraar door haar heldere presentatie over de praktijkopleiding en -begeleiding zoals die in het CWZ (Nijmegen) is ingericht. Chapeau! Zij heeft veel vragen na de presentatie gehad en uitstekend beantwoordt. Tijdens de lunchpauze mocht ze dan ook veel complimenten in ontvangst nemen.

Victor Mids, illusionist en arts (niet praktiserend), was voor velen dé belevenis van de dag. We hebben wat uit de toverdoos geleerd maar hoe hij het voor elkaar kreeg om de ene dame aan te raken met zijn microfoon, terwijl de andere dame dat ook voelde zónder aangeraakt te zijn? Daar breken we nog steeds ons hoofd over. Het was in elk geval een mooie onderbreking van de dag en we konden met volle energie door naar de presentatie van Bas Hijl, die ons met een verdiepende inkijk meenam in het opleiden in de toekomst. Hij hield ons scherp bij de les en nodigde ons uit om vooral verbindend te zijn met onze stakeholders.

Bas Hijl
Joost van Doornmalen

Joost van Doornmalen brak een lans voor het opleiden op locatie. Via het ECD (Excellence Centre of Decontamination) bestaat de mogelijkheid om scholing in te huren in je eigen ziekenhuis. In kleine groepen wordt in korte sessies achtergrond en informatie geboden over decontaminatie processen.

En dan natuurlijk de overname van de auteursrechten van Jan Huijs. Zijn levenswerk wordt nu voortgezet onder de vlag van SVN. Van dat bijzondere moment waren velen getuige tijdens de overdracht. Super ook dat zijn vrouw Yoko en hun beide dochters Marinko en Yunko aanwezig konden zijn. De zware taak van onderhouden van de lesstof nemen we met vertrouwen op ons.

Jan sloot zijn presentatie af met een mooi compliment aan alle MSMH’s door het zingen van zijn versie van Knockin’ on Heaven’s Door. En dat deed hij met de backing vocals Jeanette en Lia.

Als uitsmijter hadden we de uitreiking van de prestigieuze Jack van Astenprijs. Een bijzondere eer om deze weer uit te mogen reiken. Deze keer is hij uitgereikt aan de eerste MSMH die deze prijs met trots in ontvangst nam: Manoek van de Ridder. Op voordracht is zij unaniem door de jury uitgekozen. Zij heeft zich onderscheiden door enthousiasme en haar positief kritische bijdrage aan werkafspraken en protocollen. Daarmee levert ze steeds een bijdrage aan het verder ontwikkelen van het vak van MSMH. Daarnaast heeft zij geheel vrijwillig en in vrije tijd de werkgroep audiovisueel sterk verankerd in SVN en speelt zij zelf mee in de video’s die gemaakt worden ter promotie van ons vak in de brede zin van het woord. Manoek, nogmaals van harte gefeliciteerd met het winnen van deze bijzondere prijs!

Nogmaals dank aan de bedrijfsleden, de congrescommissie en regio West die dit congres weer mogelijk maakten!