Dick Braam & Ellen König (afdelingshoofd OKC-CSA & projectleider MIT)

App to Order zorgt voor rust en betere logistiek op operatiekamercomplex

Dick Braam en Ellen König (afdelingshoofd CSA & projectleider MIT).

Dit artikel is een publicatie uit de Parametric Release | mei 2021.

Geen portofoons meer, wel rust en overzicht. Binnen het operatiekamercomplex (OKC) van CWZ ontwikkelden de Centrale Sterilisatieafdeling (CSA) en Operatie Kamer (OK) samen met digital agency Proud Nerds de unieke App to Order: A2O. Met één druk op de knop kunnen OK-medewerkers nu online operatiematerialen bestellen. CSA-medewerkers krijgen hiervan een melding in de app op hun smartphone en leveren alles snel, eenvoudig en veilig af bij de operatiekamers. Dit zorgt voor meer rust en betere logistiek.

Digitale zinnige zorg

Het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) zet maximaal in op digitale waardevolle en zinnige zorg. Voor de patiënt, met de juiste zorg op de juiste plek. Maar ook voor het ziekenhuis, met hogere kwaliteit, lagere kosten en slimmere processen. Afdelingen en medewerkers spelen zelf een belangrijke rol in deze zorginnovaties. Een mooi voorbeeld hierin is de CSA die materialen en instrumenten levert aan de OK. Dit team bedacht samen de handige ‘App to Order’, die uniek is in ziekenhuizen in Nederland!

Claudia Hess (OK-assistent CWZ).

Samen verbeteren

Dick Braam, afdelingshoofd OKC-CSA in CWZ, vertelt enthousiast: “Wij leveren dagelijks producten aan de OK. De meeste medische hulpmiddelen zijn van tevoren klaargezet, maar soms is er tijdens een ingreep nog iets nodig. Voorheen gaf de operatieassistent dat via de portofoon door aan de CSA. Dat kon beter, dachten wij. Met een gezamenlijke werkgroep van OK & CSA-collega’s zijn we gaan brainstormen hoe we het logistieke proces rond het bestellen en leveren van operatiematerialen konden verbeteren. We kwamen al snel uit bij een digitale oplossing in de vorm van een app.”

Met succes innoveren

“We zijn met onze afdeling medische informatietechnologie om tafel gegaan en hebben ons idee ingediend bij het innovatiefonds in CWZ. We kregen toestemming voor een pilot en zijn bij digital partner Proud Nerds uit Nijmegen uitgekomen om de app samen technisch te ontwerpen en in te richten. De test op twee operatiekamers was zo’n succes, dat we binnen twee weken de app al gebruikten op álle operatiekamers! Daarna hebben we er samen verder aan geschaafd, om de app robuust te maken en in de praktijk te gebruiken. De coronatijd heeft ons hiervan niet weerhouden. Dat vind ik ontzettend gaaf en is te danken aan de inzet van veel betrokkenen!”

SVN App to Order

Werken met A²O

Nu gaat het hele proces via de A²O applicatie. De operatieassistent logt in via de computer. Er verschijnt een catalogus met categorieën zoals katheters en implantaten. In de zoekbalk typt hij of zij het product dat nodig is, waarna de slimme zoekfunctie van de app suggesties van producten geeft om te kiezen. De operatieassistent voegt het gewenste product toe aan het winkelmandje en verzenden maar. Op de CSA lopen nu twee medewerkers met een mobiele telefoon, die een signaal krijgen zodra er iets wordt besteld. Wanneer één van hen inlogt, verdwijnt de bestelling bij de ander. De CSA-medewerker haalt het bestelde product op en levert het af bij de OK, waar de operatieassistent ziet dat het klaarligt.

Meer rust en overzicht

Ook operatieassistent Claudia Hess is enthousiast: “De voordelen zijn groot. Op de OK is meer rust nu er geen portofoon meer nodig is om met de CSA te communiceren. Bovendien krijgen we precies de producten die we nodig hebben. We gebruiken de app inmiddels voor álle logistieke zaken. Dus ook voor meldingen dat vuile instrumenten opgehaald kunnen worden of dat nieuwe sets gebracht kunnen worden. We zijn er erg blij mee.”

Ook CSA-medewerker Martijn Govers wil niet meer anders. “De app is ontzettend fijn. We hebben veel meer rust zonder portofoons. Als er drie artikelen tegelijk werden besteld, moest je dat in de oude situatie onthouden en precies weten waar alles lag. Nu zie je alles netjes in beeld. We hebben dus beter overzicht. Dat werkt veel fijner en efficiënter!”

SVN Martijn Govers (CSA-medewerker CWZ)

Martijn Govers (CSA-medewerker CWZ).

Uniek in de markt

CWZ werkt als eerste ziekenhuis met de A²O, een staaltje zorginnovatie in én uit eigen huis. Een bijzondere prestatie, waarmee de App to Order zelfs heeft weten mee te dingen naar de Nationale Zorginnovatieprijs 2021. CWZ en Proud Nerds bieden de app nu ook aan voor andere ziekenhuizen. Ellen König, projectleider bij CWZ: “Vanuit diverse ziekenhuizen is er al veel belangstelling voor het ontwerp, de werking en het gebruik van de app. Dat is een mooi compliment aan iedereen die hieraan heeft meegewerkt.”

Michiel Geurts, business consultant bij Proud Nerds: “Op een OK zijn rust, veiligheid en efficiency letterlijk van levensbelang. De uitdaging voor ons was om de techniek 100% betrouwbaar en de app zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken voor de zorg. We zijn trots op het eindresultaat en het enthousiasme waarmee de app is ontvangen.”

Meer weten?

CWZ en Proud Nerds delen hun kennis en ervaring met het ontwikkelen en gebruiken van de A²O graag. Belangstellenden vinden hierover meer informatie op www.app2order.nl.