Jolanda Buijs gefeliciteerd met de Jack van Asten prijs 2015

Om de twee jaar kent SVN de Jack van Asten prijs toe aan die persoon of groep die het beste onderscheidend initiatief toont op het gebied van onderzoek en ontwikkeling en promotie van ons vak. De jury bestaat uit de regiovoorzitters SVN, voorzitter vDSMH en het dagelijks bestuur SVN. Er zijn meerdere aanmeldingen geweest voor mogelijke kandidaten voor deze prijs en dit jaar is de prijs uitgereikt aan Jolanda Buijs.

Jolanda is werkzaam als DSMH en DRSD in het Erasmus MC en heeft zowel binnen haar organisatie maar vooral ook buiten haar organisatie veel en goed werk verricht: zowel nationaal als internationaal is ze erg gewaardeerd. Ze heeft onderzoek gedaan naar flexibele scopen en hierover gepubliceerd: ‘Withdrawel of a novel-design duodenoscope ends outbreak of a VIM-2producing Pseudomonas aeruginosa’. Dit onderzoek heeft tot veranderingen geleid zowel nationaal als internationaal. Zelfs de FDA heeft navraag gedaan over het onderzoek. De Nederlandse autoriteiten zijn gealarmeerd en in overleg met de firma zijn protocollen aangepast. Inmiddels is nationaal onderzoek gestart. Dit alles naar een onderwerp dat op dit moment erg ‘hot’ is, mede door haar toedoen.

De jury hoopt en gaat ervan uit dat Jolanda nog jaren haar mening, kennis en enthousiasme geeft voor ons vakgebied. De Jack van Asten prijs is uitgereikt door de voorzitter van SVN Tom Pereboom tijdens het najaarscongres in CineMec te Ede.