28 september MSMH-dag

Louis Pasteur ontwikkelde de theorie dat de oorzaak van veel ziekten een minuscuul levend wezen was, een ‘micro-organisme’. Zijn ‘theorie van de ziekteverwekker’ of ‘microbe-theorie’ is één van de belangrijkste ontdekkingen in de medische geschiedenis. Hij bestudeerde variolatie wat uiteindelijk, op zijn initiatief, leidde tot de ontwikkeling van een vaccin en vaccinatie. Hij introduceerde nieuwe concepten als sterilisatie van instrumenten en wondverbanden. Louis Pasteur was hoogleraar aan de Universiteit van Rijssel en stierf op 28 september 1895 op 73-jarige leeftijd.

Ter nagedachtenis aan zijn ontdekkingen en omdat wij als beroepsgroep ontstaan zijn door onder andere zijn kennisvergaring en overdracht heeft SVN (Sterilisatie Vereniging Nederland) 28 september benoemd tot DAG VAN DE MSMH (Medewerker Steriele Medische Hulpmiddelen).

Het is daarom dat het bestuur alle MSMH’s van harte wil feliciteren met deze dag. Deze dag staan we even stil bij het bijzondere werk dat jullie dag aan dag verzetten!

We denken dat we namens heel veel medelanders spreken als we jullie bedanken voor jullie onvermoeibare inzet. En zodoende steeds een belangrijke bijdrage leveren aan de gezondheidszorg in Nederland.