Dag van de MSMH

Louis Pasteur werd geboren in de Rue des Tanneurs in Dole (in de Franse Jura) als derde kind van Jean-Joseph Pasteur en Jeanne-Étienne Roqui. Zijn vader was leerlooier van beroep.

Pasteur ontwikkelde de theorie dat de oorzaak van veel ziekten een minuscuul levend wezen was, een ‘micro-organisme‘. Zijn ‘theorie van de ziekteverwekker’of ‘microbe-theorie’ is één van de belangrijkste ontdekkingen in de medische geschiedenis. Hij bestudeerde variolatie wat uiteindelijk, op zijn initiatief, leidde tot de ontwikkeling van een vaccin en vaccinatie. Hij introduceerde nieuwe concepten als sterilisatie van instrumenten en wondverbanden.

Pasteur ontdekte dat er verschillende soorten gistcellen voorkomen en dat niet alle gisten even geschikt zijn voor een goede gisting, en bijgevolg een optimale smaak van wijn en bier.

Hij toonde op overtuigende wijze aan dat bedorven voedsel geen micro-organismen voortbrengt, maar dat rotting en gisting daarentegen worden veroorzaakt door micro-organismen die in de lucht aanwezig zijn. Hij was de uitvinder van het pasteuriseren. Het proces waarin schadelijke microben in aan bederf onderhevige voedselproducten worden vernietigd door het voedselproduct kortstondig te verhitten, zonder het product te beschadigen.

Het is daarom dat SVN morgen namelijk 28 september, de sterfdag van Louis Pasteur, uitgeroepen heeft tot ‘Dag van Medewerker Steriele Medische Hulpmiddelen’. Als eerbetoon aan Louis Pasteur, de grondlegger van ons vak, en aan iedereen die zich dagelijks bezighoudt met het bestrijden van micro-organismen op medische hulpmiddelen.

Daarnaast is het voor SVN vandaag ook een feestelijke dag. Op 27 september 1969 werd de Centrale Sterilisatie Club (CSC) opgericht. Later is de naam gewijzigd in Sterilisatie Vereniging Nederland (SVN). We bestaan dit jaar 55 jaar! Een mooie mijlpaal die we tegelijkertijd met de dag van de MSMH vieren.

Het bestuur van SVN wenst jullie een fijne en feestelijke (werk)dag toe!