Accreditatie Jessica Wijnhoven en Han Loman

“Accreditatie blijft altijd een beetje spannend”

Dit artikel is een publicatie uit de Parametric Release | december 2022. Op de foto: Jessica Wijnhoven, coördinator CSA en CSR en Han Loman, DSMH en DSRD in het Beatrixziekenhuis Gorinchem.

Jessica Wijnhoven is coördinator Centrale Sterilisatie Afdeling (CSA) en Centrale Scopen Reiniging (CSR) in het Beatrixziekenhuis in Gorinchem. Deze CSA heeft net de driejaarlijkse accreditatie achter de rug. “Hoewel je als afdeling weet dat je je zaken keurig op orde hebt, is het toch altijd weer best een beetje spannend.”

In oktober werd de accreditatie in het Beatrixziekenhuis van Rivas Zorggroep uitgevoerd door het Amerikaanse JCI, Joint Commission International. “Zo’n accreditatie is als een snelkookpan”, legt Jessica uit. “Het duurt een hele week en je weet niet precies wanneer jouw afdeling aan de beurt komt. Het JCI-team bestond uit drie auditoren: een verpleegkundige uit Engeland, een arts uit België en een arts uit Australië. En er is een tolk om waar dat nodig is te vertalen. De auditoren stellen vragen, lopen rond en bekijken processen. We vinden het altijd best spannend, hoewel we natuurlijk weten dat alles in principe in orde is.”

Accreditatie

Tell me, show me

Han Loman is Deskundige Steriele Medische Hulpmiddelen (DSMH) en Deskundige Scopen Reiniging en Desinfectie (DSRD) en werkt in die functie nauw samen met Jessica. Han adviseert de afdeling en Jessica communiceert zijn aanbevelingen naar het team toe. Han: “Die samenwerking is belangrijk. Ik spreek het team niet aan; ik signaleer alleen en geef advies.

Jessica zorgt ervoor dat alles gaat zoals het hoort.” Hij legt uit dat de accreditatie verloopt volgens het “tell me, show me” principe. Vertel wat je doet en laat zien hoe je het doet. “De auditoren weten ons toch altijd weer te verrassen”, vervolgt Han lachend. “Ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen, want we zijn altijd goed voorbereid, maar we worden iedere accreditatie wel verrast door iets wat op een gekke plek ligt of waar een onverwachte vraag over komt. Dat is helemaal niet erg; het zijn nooit grote dingen. En ook belangrijk: je leert dus ook veel van zo’n accreditatie. Over hoe het nog beter kan.”

Kwaliteitskeurmerk

Jessica: “De uitslag van de accreditatie was positief. Dat is altijd weer de kroon op je werk. Op deze manier hebben we weer laten zien waar we op de CSA voor staan: de best mogelijke en veilige zorg voor de patiënt. Een positieve accreditatie voelt altijd weer als een beloning.” “Je steekt er met z’n allen ook veel tijd in”, vult Han aan. “We moeten veel vastleggen, documenteren. In principe werken we natuurlijk al volgens de standaard van JCI, dat zit in de bloedvaten van onze organisatie. Maar er kan altijd wel iets gefinetuned of verbeterd worden. Werken volgens het protocol van JCI geeft ons ook houvast; we weten dat we het goed doen. De uitslag is positief en de aanbevelingen zijn net binnen. Het zijn kleinigheden; bijvoorbeeld over het vastleggen van input van buitenaf. Dat gaan we uiteraard netjes oplossen. De accreditatie is een kwaliteitskeurmerk, daar willen we graag aan voldoen.”

Accreditatie Jessica Wijnhoven en Han Loman

“Het is erg leuk te horen dat we het goed doen”, zegt Jessica. ”We kregen zelfs te horen dat de auditoren op de CSA allemaal ‘dancing and smiling queens’ aan het werk zagen. Dat is natuurlijk een groot compliment aan ons team. We zijn een hecht team van tien medewerkers. We werken nauw en fijn samen en hebben echt iets voor elkaar over. En blijkbaar hebben we ons plezier in ons werk kunnen overbrengen!”