LUMC

LUMC – Leiden | Medewerker Steriele Medische Hulpmiddelen in Opleiding

Wil jij werken en leren tegelijk op een plek waar je werkt voor de patiënt, maar niet met de patiënt? Kun jij je goed concentreren en zet je graag de puntjes op de ‘i’? Werk je graag in teamverband en houd je van afwisseling? Dan is de opleiding tot Medewerker Steriele Medische Hulpmiddelen (MSMH) echt iets voor jou! In dit leerwerktraject bij het LUMC word je in twee jaar opgeleid voor deze functie en heb je na diplomering mogelijk uitzicht op een vaste aanstelling!

Wat ga je doen?

Samen met je collega’s zorg je ervoor dat medische hulpmiddelen zoals instrumenten en endoscopen op de juiste wijze gereinigd, gedesinfecteerd en gesteriliseerd worden. Deze hulpmiddelen worden gebruikt bij patiënten op verschillende afdelingen binnen het LUMC, zoals de operatiekamers, poli’s en verpleegafdelingen. Omdat de patiëntenzorg nooit stil ligt, is de afdeling 24 uur per dag bereikbaar. Bij ons werk je in dagdiensten, tussendiensten, avonddiensten en bereikbaarheidsdiensten. We vinden het belangrijk dat je breed inzetbaar bent, daarom werk je op verschillende plekken, zoals de reinigingsruimte, de inpakruimte en de scopen desinfectie.

Tijdens dit leerwerktraject leer je hoe je medische hulpmiddelen op de juiste manier moet reinigen, desinfecteren en steriliseren. Eén keer per week ga je voor je studie naar het MBO Rijnland in Leiden. Deze opleiding tot Medewerker Steriele Medische Hulpmiddelen duurt twee jaar, maar er is ook een mogelijkheid voor een korter opleidingstraject op maat. Tijdens je opleiding loop je verschillende stages binnen het ziekenhuis, zoals op de OK en de afdeling waar endoscopieën worden uitgevoerd.

Waar ga je werken?

Je werkt op de Centrale Sterilisatie Dienst (CSD) van het LUMC en volgt een mbo-3-opleiding voor MSMH bij MBO Rijnland in Leiden. Binnen de CSD werk je samen met ongeveer 35 collega’s. Jaarlijks verwerken we 100.000 losse verpakte instrumenten, 80.000 samengestelde netten en 12.000 endoscopen. Dit werk wordt uitgevoerd volgens een rooster met wisselende diensten. De opleiding en je schooldagen worden vergoed door het LUMC. De opleiding start op 24 januari 2025. Je krijgt een leerarbeidsovereenkomst voor 36 uur per week, inclusief één schooldag per week.

Nieuwsgierig geworden? Lees de volledige vacature en solliciteer direct!