Nieuwe basisinformatie over Ultrasoon reinigen van herbruikbare medische hulpmiddelen gepubliceerd

Fotocredit: NEN.

B9230 ‘Ultrasoon reinigen van herbruikbare medische hulpmiddelen’ is gepubliceerd. Het document geeft informatie over het proces van ultrasoon reinigen in zorginstellingen en is met name bedoeld voor de centrale sterilisatieafdeling (CSA). Dit document geeft geen concrete werkvoorschriften, maar geeft informatie waarmee werkvoorschriften kunnen worden opgesteld.

In het gepubliceerde B9230-document staat basisinformatie over het gebruik van zogenoemde ‘ultrasoonreinigers’ in de gezondheidszorg. Deze worden vaak gebruikt bij het reinigen van medische hulpmiddelen en kunnen een noodzakelijke ondersteuning zijn bij het gehele reinigingsproces.

Ultrasone reiniging is een complex proces, en een goede werking is afhankelijk van vele factoren. Dit document geeft basisinformatie over de werking, toepassing, validatie en onderhoud van ultrasoonreinigers. Een ultrasoonreiniger in het toepassingsgebied van deze basisinformatie is een medisch hulpmiddel dat moet voldoen aan de eisen van de Europese verordening voor medische hulpmiddelen (Medical Device Regulation (EU) 2017/745, MDR).

Lees het volledige bericht